BluePlan Blogi

Turva-aidat turvallisuuskomponenttina konedirektiivin 2006/42 / EY mukaisesti

5.8.2020

Turva-aidat turvallisuuskomponenttina konedirektiivin 2006/42 / EY mukaisesti        Johdanto  Turva-aidat ovat yksi turvakomponenttien työkalupakissa oleva elementti, joka täyttää konedirektiivin 2006/42/EY vaatimukset vaatimustenmukaisten ja turvallisten koneiden tarjoamiseksi markkinoilla. Tämän asiakirjan tarkoituksena…

Koneiden mekaaniset suojat SFS-EN ISO 12100 ja SFS-EN ISO 14120

25.5.2020

Tässä artikkelissa käymme läpi koneen mekaanisia suojia.  Nämä suojat määritellään standardissa SFS-EN ISO 14120 ja toisaalta näitä suojia voidaan pitää kuuluvaksi myös standardin SFS-EN ISO 14120 määrittämään kolmen askeleen menetelmän…

Käytössä olevan koneen turvallistaminen SFS-EN ISO 12100 pohjautuen

24.4.2020

Käytössä olevan koneen turvallistaminen Suomessa on paljon koneita ja konelinjoja, joiden turvallisuustaso ei vastaa tarkasteluajankohdan turvallisuusvaatimuksia.  Ne on saatettu ottaa käyttöön jo kymmeniä vuosia sitten, aikaa ennen ensimmäistä konedirektiivin aikana…

Koneen toimintaan kytkettävä turvalaite ja SISTEMA.  Mitä pitää huomioida toteutuksessa?

15.3.2020

Koneen toimintaan kytkettävä turvalaite ja SISTEMA.  Mitä pitää huomioida toteutuksessa? Jari Saarola, Certified Machinery Safety Expert (TϋV Nord),  Automation and Electrical specialist Olemassa olevien tuotantolinjojen koneturvakysymykset ovat yksi monista erikoisosaamista…

Kustannustehokas turvalukitus käyttäen kenttäväyliä

10.3.2020

Kustannustehokas Turvalukitus käyttäen kenttäväyliä Perinteisesti turva-aitojen turvalukitukseen käytettävät kytkimet on kaapeloitu jokaiseen lukkoon tulevalla yksittäisellä kaapelilla.  Tätä kaapelia varten on sitten ohjausjärjestelmässä liitäntäpisteet, joiden kautta ohjataan turvalukitusta ja toisaalta saadaan…

Turvallisuuden lisääminen ei ole vain turva-aita vaarallisen koneen ympärillä ­– asiallinen koneen turvallistaminen lähtee hyvästä suunnittelusta

16.1.2020

Turva-aita on juuri niin hyvä kuin sen suunnittelutyö on ollut. Toisin sanoen, jos suunnittelu ei ole ollut ammattilaisen tekemää ja ammattitaitoista, turva-aita on vain aita, este, jolla pyritään estämään pääsy…

Hihnakuljettimien turvallisuudesta kannattaa pitää huolta – Se säästää rahaa ja vähentää tapaturmia

24.9.2019

Hihnakuljetin on teollisuuden materiaalien siirtämisessä yleisin ja tärkein kuljetuslaite. Materiaalisiirtojen automatisoituessa hihnakuljettimien määrä jatkaa kasvamistaan ja samalla kasvaa tarve pitää kuljettimet turvallisena ja käyttövarmana.

Hihnakuljettimien turvallistaminen

11.2.2019

  Hihnakuljettimet ovat kenties yksi vaarallisimmista kuljetinlaitteista teollisuudessa.  Tämä vaarattoman näköinen ja tuntuinen kuljetin sisältää kuitenkin monia vaarakohtia ja ehkä juuri ”vaarattoman näköinen” lisää kuljettimen vaarallisuutta.  Hihnakuljettimiakin on monen tyyppisiä…

Standardit erinomainen apu koneturvallisuudessa

9.1.2019

Standardit ovat erinomainen apu koneturvallisuudessa, sillä niiden laadinnassa on huomioitu komiteoiden laajaa poikkitieteellistä näkemystä.

Turva-aitojen käyntiovien valvonta

15.10.2018

Turva-aita on konesuojauksen peruskomponentti, jonka asennuksessa tulee ottaa huomioon koneturvallisuuden peruskysymys, etäisyys vaaran kohteeseen. Turva-aidan vähimmäiskorkeudeksi on määritelty 1m, jonka korkuinen suoja katsotaan rajoittavan kehon liikettä riittävästi. Aita suojaa luvattomalta pääsyltä koneen vaara-alueelle, Oviin pitää laittaa säädösten mukainen valvonta, jotta kone on turvallisesa tilassa jos ovi on auki.