BluePlan Blogi

Turvallisuuden lisääminen ei ole vain turva-aita vaarallisen koneen ympärillä ­– asiallinen koneen turvallistaminen lähtee hyvästä suunnittelusta

16.1.2020

Turva-aita on juuri niin hyvä kuin sen suunnittelutyö on ollut. Toisin sanoen, jos suunnittelu ei ole ollut ammattilaisen tekemää ja ammattitaitoista, turva-aita on vain aita, este, jolla pyritään estämään pääsy…

Hihnakuljettimien turvallisuudesta kannattaa pitää huolta – Se säästää rahaa ja vähentää tapaturmia

24.9.2019

Hihnakuljetin on teollisuuden materiaalien siirtämisessä yleisin ja tärkein kuljetuslaite. Materiaalisiirtojen automatisoituessa hihnakuljettimien määrä jatkaa kasvamistaan ja samalla kasvaa tarve pitää kuljettimet turvallisena ja käyttövarmana.

Hihnakuljettimien turvallistaminen

11.2.2019

  Hihnakuljettimet ovat kenties yksi vaarallisimmista kuljetinlaitteista teollisuudessa.  Tämä vaarattoman näköinen ja tuntuinen kuljetin sisältää kuitenkin monia vaarakohtia ja ehkä juuri ”vaarattoman näköinen” lisää kuljettimen vaarallisuutta.  Hihnakuljettimiakin on monen tyyppisiä…

Standardit erinomainen apu koneturvallisuudessa

9.1.2019

Standardit ovat erinomainen apu koneturvallisuudessa, sillä niiden laadinnassa on huomioitu komiteoiden laajaa poikkitieteellistä näkemystä.

Turva-aitojen käyntiovien valvonta

15.10.2018

Turva-aita on konesuojauksen peruskomponentti, jonka asennuksessa tulee ottaa huomioon koneturvallisuuden peruskysymys, etäisyys vaaran kohteeseen. Turva-aidan vähimmäiskorkeudeksi on määritelty 1m, jonka korkuinen suoja katsotaan rajoittavan kehon liikettä riittävästi. Aita suojaa luvattomalta pääsyltä koneen vaara-alueelle, Oviin pitää laittaa säädösten mukainen valvonta, jotta kone on turvallisesa tilassa jos ovi on auki.

Kuinka lähelle saan asentaa turva-aidan vaarakohteesta

Kuinka lähelle turva-aidan saan asentaa vaarakohteesta

25.9.2018

Kysymykseen Kuinka lähelle turva-aidan saa asentaa vaarakohteesta vastaus on: riippuu siitä minkälaista suojauselementtiä käytetään. Onko se verkkoelementin tyyppinen, umpinainen, millaisesta materiaalista. Valtaosa on verkkoelementtiä, tietyllä ”silmäkoolla”. Näillä kaikilla on vaikutus kustannuksiin ja tietysti siihen täyttääkö suojaus vaatimukset ko kohteessa.

Koneiden mekaaniset suojat

Koneiden mekaaniset suojat

14.8.2018

Koneiden mekaaniset suojat voidaan jakaa neljään tyyppiin: Kiinteät suojat Lukituksella tai valvonnalla olevat suojat Säädettävät suojat Itse säätyvät suojat Kiinteät suojat ovat luultavasti yleisimpiä niiden yksinkertaisuuden ja tehokkuuden vuoksi. Kiinteät…

Turva-aita, koneturva-aidan suunnittelun periaatteita

Turva-aita, koneturva-aidan suunnittelun periaatteita

28.7.2018

Aikaisemmin pohdiskelin koneturvallisuutta laiteturvallisuuden kannalta ja sitä, että kone tai laite suunniteltaisiin niin sanotusti tuoteturvalliseksi, jolloin se ei itse aiheuta vaaraa toimiessaan. Kun tai jos laite on suunniteltu tällaisella periaatteella, voidaanko…

Koneen-toimintaan-kytkettävä-turvalaite

Koneen toimintaan kytkettävä turvalaite. Mitä pitää huomioida toteutuksessa?

28.7.2018

Olemassa olevien tuotantolinjojen koneturvakysymykset: Olemassa olevien tuotantolinjojen koneturvakysymykset ovat yksi monista erikoisosaamista vaativista asioista tuotantolaitoksissa. Kysymys koskettaa niin isoja kuin pienempiäkin yrityksiä, joilla on tuotannossaan tuotantokone.  Avaan tässä blogissa mitä…

Koneen liikkuvien osien suojaus, perusajatus

28.7.2018

Tässä kirjoituksessa pohditaan koneturvallisuutta siitä näkökulmasta, miten koneen käyttäjälle tai uuden koneen ostajalle/hankkijalle, toimitus olisi paras mahdollinen. Olen ollut toimittamassa monenlaisia koneita, tehnyt muutoksia sekä parannuksia vanhoihin koneisiin ja tietysti…

BluePlan Oy

Y-tunnus: 2784683-1
Osoite: Elotie 8, 15860 Hollola Finland
Puhelin: 040-840 3748
Sähköposti: blueplan@blueplan.fi

Tietosuojaseloste

Vastuuvapauslauseke

Turvallista osaamista